Mulți părinți au întrebări sau îndoieli legate de amânarea oferirii unui smartphone – și este perfect de înțeles. De la temeri legate de presiunea grupului și excluderea socială, până la siguranță, alfabetizare digitală și menținerea conexiunii cu copilul – le-am auzit pe toate. În acest articol, analizăm 10 dintre cele mai frecvente îngrijorări ale familiilor și oferim răspunsuri practice și liniștitoare, care să te ajute să ai mai multă încredere în decizia ta.
Î: Sunteți anti-tehnologie?
R: Nu. Suntem pro-copilărie.
Această mișcare nu este împotriva tehnologiei – o iubim atunci când este folosită la momentul potrivit și într-un mod benefic. Credem doar că cei mici nu au nevoie de acces constant la un smartphone și că este mai bine să-și dezvolte abilitățile tehnologice într-un mod controlat și productiv. Este vorba despre echilibru, nu despre interzicere.
Î: Nu ar trebui să fie o alegere personală pentru fiecare familie?
R: Da – dar cei care vor să amâne, au nevoie de susținere reciprocă.
Nimeni nu forțează pe nimeni să facă nimic. Dar mulți părinți vor să amâne introducerea smartphone-ului și simt presiunea de a ceda, pentru că „toți ceilalți au deja”. Pactul Părinților (Parent Pact) îi ajută pe aceștia să amâne împreună, astfel încât să se simtă sprijiniți în decizia lor.
Î: Vreau ca al meu copil să fie alfabetizat digital. Nu-l țin pe loc dacă nu are un smartphone?
R: Alfabetizarea digitală nu se face prin folosirea unui smartphone.
A fi priceput la tehnologie nu înseamnă să scrollezi pe TikTok. Înseamnă să știi să folosești tehnologia în mod productiv – pentru școală, programare, muzică sau editare video. Cea mai bună cale de a pregăti copiii pentru lumea digitală este să-i învățăm să gândească critic, nu să le oferim acces nelimitat de mici.
Î: Nu trebuie doar să-i învățăm să folosească responsabil aceste dispozitive?
R: Educația și accesul nu sunt același lucru.
Îi învățăm pe tineri despre sexul sigur și cum se conduce, cu mult înainte de a face aceste lucruri efectiv. La fel, îi putem învăța despre tehnologie fără să le punem un smartphone în mână de la 9 ani. Realitatea este că, indiferent cât îi învățăm, creierul copiilor nu este pregătit să folosească responsabil un smartphone. Sincer, nici mulți adulți nu reușesc. De aceea, recomandăm să se înceapă cu un telefon simplu.
Î: Cum țin legătura cu copilul meu când merge singur la școală?
R: Folosește un telefon simplu.
Știm că toți părinții vor siguranță. Dar un telefon de bază (doar apeluri și SMS) face exact ce trebuie – fără riscurile internetului și ale social media. De fapt, smartphone-urile pot face deplasarea mai periculoasă. În UK, 500 de copii sunt jefuiți în fiecare zi pentru telefoanele lor. În plus, 1 din 5 elevi care folosesc telefonul în timp ce merg au fost loviți sau la un pas de accident. Un telefon simplu înseamnă siguranță.
Î: Dacă copilul meu nu are smartphone, nu va fi izolat social?
R: Nu. Prieteniile lor vor avea o conexiune reală.
Presiunea socială este reală, știm. Dar copiii care încep gimnaziul cu un telefon simplu tind să își păstreze prieteniile autentice, nu construite pe like-uri și statut online. Pot comunica prin apeluri și mesaje, dar cele mai importante momente rămân față în față.
Iar dacă amâni împreună cu alți părinți prin Pactul Părinților, copilul tău nu va fi singurul. Studiile arată că atunci când 25% dintr-un grup acționează diferit, normele încep să se schimbe. Împreună, creăm un nou normal.
Î: Nu putem folosi un vechi smartphone cu control parental?
R: Controlul parental ajută, dar nu e o soluție magică.
Telefonul vechi poate părea o soluție comodă – gratuit și ușor de blocat. Dar realitatea e mai complicată. Smartphone-urile sunt construite să capteze atenția, iar odată ce copilul are unul, e greu să mai dai înapoi.
Chiar și cu restricții, există mereu portițe. În 2024, 47% dintre copii au declarat că au reușit să ocolească setările parentale. De aceea, mulți părinți aleg să nu complice lucrurile și oferă direct un telefon simplu – fără aplicații, fără bătăi de cap.
Î: Cred că al meu copil ar beneficia de comunități online (ex: LGBTQ+, neurodivergenți).
R: Oferă-i sprijin fără acces 24/7.
Comunitățile online pot fi valoroase, mai ales pentru copiii care se simt izolați. Dar asta nu înseamnă că au nevoie de acces nelimitat. Părinții pot facilita conexiuni sigure prin dispozitive comune, platforme moderate și timp limitat online – fără a expune copilul la toate riscurile unui smartphone personal.
Î: Și dacă copilul meu are o afecțiune medicală și are nevoie de smartphone?
R: Fă ce e mai bine pentru copilul tău.
Dacă un copil are nevoie de smartphone pentru motive medicale, atunci e normal să-l aibă. Scopul acestei mișcări nu e să interzică unelte esențiale, ci să protejeze dezvoltarea sănătoasă.
Gândește-te și la riscurile implicite ale smartphone-ului: ecranele pot ajuta unii copii neurodivergenți să se autoregleze, dar îi pot și expune la bullying sau conținut dăunător. Găsește un echilibru care să răspundă nevoilor copilului tău.
Î: De ce folosește "Smartphone Free Childhood" rețele ca WhatsApp și Instagram? Nu e ipocrit?
R: Suntem adulți – și trebuie să combatem focul cu foc.
Da, pare ironic. Dar realitatea e că social media – folosită conștient – poate fi o unealtă puternică pentru informare și organizare. Adulții (în general!) pot decide cum își folosesc timpul.
Noi nu promovăm ecranele, dar știm că pentru a răspândi mesajul, trebuie să fim prezenți acolo unde sunt oamenii. E o diferență uriașă între adulții care folosesc social media pentru o cauză și copiii atrași în spirale de conținut adictiv. Scopul nostru nu e să eliminăm tehnologia, ci să creăm un echilibru mai sănătos – în special pentru cei mici.






