Resurse

  • Home    »   
  • Blog    »   
  • Resurse

Echipa de softball de la Del Oro

Când echipa de softball a liceului Del Oro (Loomis, California) a renunțat la smartphone-uri pentru o lună întreagă, rezultatele au fost impresionante — atât pe teren, cât și în afara lui.

Studiu din Olanda: interzicerea smartphone-urilor în școli și rezultate remarcabile în concentrare și socializare

Într-o lume în care elevii sunt tot mai conectați la ecrane și tot mai deconectați de la viața reală, Olanda a făcut un pas curajos. Începând cu 1 ianuarie 2024, școlile din această țară au fost încurajate să interzică smartphone-urile și alte dispozitive digitale în timpul orelor. Nu a fost doar un experiment – ci o intervenție națională atent monitorizată.

Școala Gimnazială „Aurel Rău” din Josenii Bârgăului

Școala Gimnazială „Aurel Rău” din Josenii Bârgăului, a devenit un exemplu de curaj și coerență într-o perioadă în care tot mai multe instituții de învățământ se confruntă cu dificultăți legate de utilizarea excesivă a telefoanelor mobile. Cu un număr de peste 400 de elevi, școala a decis să ia o măsură radicală, dar necesară: interzicerea completă a smartphone-urilor în timpul programului școlar.

City of London Academy, Southwark

La City of London Academy Southwark, directorul Mike Baxter a observat cum telefoanele inteligente furau somnul, atenția și starea de bine a elevilor săi. Așa că a luat măsuri – nu doar în școala sa, ci în tot cartierul. Acum, 18 licee lucrează împreună pentru a elimina treptat smartphone-urile, adoptând politici clare și practice care protejează procesul de învățare și încurajează familiile către obiceiuri mai sănătoase. Schimbarea a început – iar elevii o susțin.

Cunningham Hill Infant and Junior Schools, St Albans

Când școlile Cunningham Hill s-au unit cu alte 33 de școli primare din St Albans pentru a lua atitudine împotriva telefoanelor mobile, rezultatele au fost remarcabile.

Aureus School, Didcot

Când Aureus School din Didcot a introdus punguțele Yondr în 2024, rezultatele au fost imediate și transformatoare.

Copilăria în era rețelelor sociale: ce ne învață Oprah și Dr. Jonathan Haidt?

Este vorba despre o privire profundă asupra transformării copilăriei sub influența rețelelor sociale. Haidt, un psiholog social de excepție, își unește forțele cu Oprah pentru a evidenția modul în care presiunea autentică a conexiunii digitale afectează dezvoltarea emoțională și mentală a copiilor.

Declinul jucatului liber – Ce pierd copiii și cum putem schimba asta?

În era tehnologiei omniprezente, a devenit tot mai evident cât de puțin spațiu au copiii pentru joaca reală — cea nestructurată și pură, care construiește încredere, creativitate și autonomie. Peter Gray vorbește despre acest fenomen în TEDx-ul său „The decline of play”

Dr. Jonathan Haidt – “Cum afectează smartphone-urile și social media sănătatea mintală și ce soluții realiste există”

În această prezentare profundă și ancorată în realitate, psihologul social Dr. Jonathan Haidt explorează modul în care smartphone-urile și social media au pus presiune asupra sănătății mintale a tinerilor. Analizând date concrete, el identifică legături alarmante între expunerea digitală extinsă și creșterea anxietății, depresiei și suicidului în rândul adolescenților, în special după 2012.

Criza sănătății mintale și smartphone-urile: Ce ne spune Jonathan Haidt?

Într-un discurs profund și vizibil în presa internațională, psihologul social Jonathan Haidt, laureat și autor al unor cărți influente, investighează legătura dintre smartphone-uri și criza de sănătate mintală din rândul adolescenților.

Jonathan Haidt: „Smartphone‑uri versus copii deștepți”

Într-o prezentare memorabilă, psihologul social Jonathan Haidt ridică o întrebare esențială pentru vremurile noastre: Ce se întâmplă cu copiii noștri atunci când o mare parte din copilărie este trăită prin ecranul unui smartphone? Răspunsul, susținut de date, cercetări și observații psihologice, este tulburător: trăim o criză tăcută a sănătății mintale în rândul adolescenților – o criză declanșată și agravată de tehnologia pe care o ținem în buzunare.

Consumul de Social Media și impactul asupra stimei de sine cu Alexandra Irod

Trăim conectați. Petrecem tot mai mult timp online, iar conținutul digital ne acaparează zi de zi – de la stories și reels, la postări „perfecte” și feed-uri pline de vieți aparent impecabile. Rețelele sociale ne bombardează cu imagini atent alese, realități filtrate și standarde greu de atins. Dar ce efect are toate acestea asupra noastră, în special asupra modului în care ne vedem și ne valorizăm?

Podcast Mind Arhitect: Anxietatea, depresia și impactul real al Social Media și telefoanelor asupra creierului

În era digitală, rețelele sociale au devenit un element central al vieții noastre — mai ales pentru adolescenți și tineri. În acest episod, explorăm impactul real pe care social media îl are asupra dezvoltării creierului și asupra sănătății mintale a noii generații.

Mind Architect: Cum îi dezlipim pe copii de telefoanele mobile?

Într-o lume în care copiii cresc cu ecranele la îndemână, a limita timpul petrecut pe telefon pare, uneori, o misiune imposibilă. Dar dacă am înțelege mai bine de ce sunt copiii atât de atrași de telefon, am putea găsi soluții mai blânde și mai eficiente pentru a le oferi altceva în schimb.

„Minimalism digital” de Cal Newport

„Digital Minimalism” este ghidul esențial pentru oricine dorește să își recâștige controlul asupra timpului, atenției și vieții personale într-o lume dominată de tehnologie. Autorul Cal Newport, profesor de informatică și expert în productivitate, propune o abordare radicală, dar clară: mai puțină tehnologie, dar folosită cu intenție.

"Selfie-ul Sănătos: Un ghid pentru adolescenți despre stima de sine în era digitală" de Dr. Susie Davies

Această carte esențială, scrisă de psihoterapeuta Dr. Susie Davies, oferă adolescenților sprijin practic și emoțional pentru a-și construi o imagine de sine sănătoasă într-o lume dominată de rețele sociale și presiuni digitale.

Eseul lui Katherine Rundell despre importanța cărților pentru copii în era smartphone-urilor

În acest eseu profund și plin de sensibilitate, autoarea Katherine Rundell explorează puterea transformatoare a literaturii pentru copii într-o lume în care ecranele domină atenția și timpul liber al celor mici. Ea susține că poveștile scrise oferă ceva ce telefoanele nu pot da: profunzime emoțională, imaginație autentică și un spațiu sigur pentru a explora frica, curajul, bunătatea și nedreptatea.

Pofta de distragere: ne-a pus foamea de divertisment democrația în pericol?

Acest eseu provocator explorează ideea că dependența noastră de divertisment constant — notificări, scroll infinit, videoclipuri scurte și conținut „ușor” — nu afectează doar sănătatea mintală a copiilor, ci și fundamentele democrației.

Nu ai nevoie de un smartphone: un scurt pamflet al artistei August Lamm

Această broșură creată de artista August Lamm este o combinație rară de frumusețe vizuală și profunzime emoțională. Cu ilustrații delicate și texte concise, Lamm oferă un mesaj curajos și reconfortant: copiii nu au nevoie de smartphone-uri pentru a fi fericiți, creativi sau conectați cu lumea din jur.

„Bătălia pentru timpul tău”: un TED Talk captivant pentru adolescenți

Acest discurs TED este o prezentare puternică și accesibilă dedicată adolescenților, care explică cum marile companii tehnologice concurează pentru cea mai valoroasă resursă a noastră: timpul. Vorbitorul evidențiază modul în care aplicațiile, jocurile și rețelele sociale sunt concepute să creeze dependență și să mențină atenția utilizatorilor cât mai mult timp posibil.

De ce nu te poți concentra: cum să-ți protejezi mintea (și pe a copiilor tăi) în economia atenției

Este o lectură esențială pentru părinți, educatori, psihologi, dar și pentru oricine simte că nu mai are timp să gândească profund, să creeze sau să fie prezent. În contextul inițiativei Smartphone Free Childhood, această carte oferă fundamentele științifice care susțin ideea de a amâna expunerea copiilor la smartphone-uri.

Filozoful și neurologul Sam Harris despre cum tehnologia remodelează societatea

În intervențiile sale publice și podcasturi, Sam Harris analizează modul în care tehnologia – în special smartphone-urile și rețelele sociale – transformă profund comportamentul uman, atenția și relațiile sociale.

Jonathan Haidt în podcastul Ezra Klein Show: cum transformă smartphone-urile copilăria

În acest episod captivant, psihologul și autorul Jonathan Haidt discută cu Ezra Klein despre cartea sa „The Anxious Generation” și despre modul în care smartphone-urile au remodelat complet copilăria în ultimele două decenii.

Childhood 2.0: documentarul de neratat despre copilărie în era digitală

Acest documentar puternic explorează realitatea copilăriei în lumea conectată de astăzi. Părinți, copii, experți în sănătate mintală și securitate online vorbesc deschis despre presiunile, pericolele și provocările cu care se confruntă copiii crescuți cu internet, rețele sociale și smartphone-uri. „Childhood 2.0” nu este doar un semnal de alarmă – este și un ghid pentru părinții care vor să-și protejeze copiii și să le ofere o copilărie autentică, cu mai puțină tehnologie și mai multă conexiune reală.

Un Ted Talk al unui psihiatru despre psihologia dependenței de telefon

Această conferință TED susținută de un psihiatru explorează mecanismele psihologice din spatele dependenței de smartphone-uri. Sunt analizate efectele dopaminei, ciclul de recompensă imediată, comparația socială și lipsa de control asupra timpului petrecut online. Prezentarea oferă perspective științifice clare și exemple din practică clinică, explicând de ce telefoanele devin atât de captivante – mai ales pentru adolescenți – și cum putem reduce influența lor negativă asupra sănătății mintale.

Treisprezece moduri de a readuce jocul liber, propuse de psihologul și expertul în joc Peter Gray

Psihologul specializat în dezvoltarea copilului, Peter Gray, oferă metode simple și ușor de aplicat pentru a readuce joaca și independența în viața copiilor. Este un antidot puternic la viața suprastructurată și plină de ecrane pe care o duc mulți copii în prezent.

Virajul spre dreapta al Silicon Valley: în culisele apropierii elitei tech de Trump, în podcastul „The Daily” de la New York Times

Acest episod al podcastului „The Daily” de la New York Times explorează schimbarea ideologică recentă a elitei din industria tech, care începe să îmbrățișeze din ce în ce mai mult politicile de dreapta și chiar să-l susțină pe Donald Trump. Jurnaliștii analizează cauzele acestei schimbări – de la deziluzia față de cultura progresistă a industriei, la priorități fiscale și reglementări – și impactul pe care acest viraj l-ar putea avea asupra viitorului tehnologiei, politicii și societății.

Psihologul Dr. Maryhan în dialog cu fondatorii inițiativei „Smartphone Free Childhood”

În acest episod al podcastului ei popular despre parenting, psihologul Dr. Maryhan stă de vorbă cu fondatorii SFC, Daisy și Joe, despre cum a început mișcarea, abordarea lor în construirea ei și cum pot familiile să se simtă împuternicite să ia atitudine. O conversație caldă și ușor de înțeles, plină de idei utile și solidaritate.

Jonathan Haidt în podcastul lui Rich Roll: Regândind smartphone-urile și sănătatea mintală a copiilor

Jonathan Haidt se alătură lui Rich Roll pentru o discuție profundă despre cartea sa, „The Anxious Generation”, și despre nevoia urgentă de a regândi relația copiilor cu smartphone-urile și rețelele sociale. Conversația lor abordează teme esențiale precum sănătatea mintală, parenting-ul și ce înseamnă să crești copii rezilienți într-o lume hiperconectată.

„Au fost nenorocitele alea de telefoane”: poeta Gen Z Kori Janes despre răul provocat de smartphone-uri

În acest reel devenit viral, poeta de 21 de ani Kori Janes oferă o mărturie sinceră, directă și emoționantă despre cum smartphone-urile au deturnat copilăria generației sale, Gen Z. Este o relatare profund relaționabilă, plină de emoție și spusă fără ocolișuri – un excelent punct de pornire pentru conversații.

1000 de ore afară: podcastul care ajută familiile să recucerească copilăria prin natură

Concentrat pe ideea simplă și puternică că timpul petrecut în aer liber este esențial pentru bunăstarea copilăriei.
Episoadele variază de la interviuri inspiraționale cu părinți și educatori, până la discuții conduse de experți despre beneficiile jocului fără ecrane. Este o audiție pozitivă și încurajatoare pentru familiile care vor să se deconecteze de la tehnologie.

Cum să preiei controlul asupra tehnologiei: ghiduri pentru tineri de la Center for Humane Technology

Create de Centrul pentru Tehnologie Umană, fondat de Tristan Harris – echipa din spatele documentarului The Social Dilemma – aceste ghiduri oferă resurse bazate pe știință pentru a ajuta tinerii să construiască o relație mai sănătoasă cu tehnologia. Acoperă subiecte precum rețelele sociale, folosirea telefonului și gestionarea timpului petrecut pe ecran, totul într-un format prietenos pentru tineri.

Dilema Socială: documentarul care a expus impactul Big Tech asupra minții noastre

Acest documentar-dramă revelator prezintă foști angajați din industria tech care dezvăluie modul în care platformele de social media manipulează utilizatorii prin designul adictiv, maximizarea implicării și monetizarea atenției. Este un avertisment dur despre pericolele algoritmilor necontrolați și efectele acestora asupra dezvoltării copiilor.

Johann Hari în podcastul lui Dr. Chatterjee: cum ne-a fost furată atenția – și cum o putem recupera

În această conversație profundă, Johann Hari și Dr. Rangan Chatterjee explorează temele din cartea lui Hari, „Stolen Focus” („Atenția furată”), analizând de ce ne este atât de greu să ne concentrăm și cum tehnologia, mediul și cultura contribuie la această problemă. Este o discuție revelatoare, sinceră și plină de sfaturi practice despre cum ne putem recâștiga atenția într-o lume copleșită digital.

„Capture”: drama de familie captivantă despre riscurile din mediul online, cu Jodie Whittaker în rol principal

Această dramă puternică de 15 minute, realizată de Financial Times, îi are în distribuție pe Jodie Whittaker, Paul Readyși Shaniqua Okwok. Filmul începe cu coșmarul oricărui părinte – un copil dispărut – și folosește această perspectivă emoțională pentru a explora riscurile invizibile și cotidiene cu care se confruntă copiii în mediul online. Pe măsură ce Online Safety Bill revine pe agenda Regatului Unit, filmul atrage atenția asupra nevoii urgente de acțiune și ridică întrebări esențiale: unde sunt de fapt copiii noștri atunci când sunt online și cine este responsabil pentru siguranța lor? Regizat de Juliet Riddell și scris de Nina Segal, filmul reprezintă o combinație rară și de impact între narațiune cinematografică și comentariu social.

O generație în pericol: cartea care a declanșat conversația globală despre copii și smartphone-uri

Bazându-se pe ani de cercetare în psihologie și sociologie, Haidt susține că apariția smartphone-urilor și a rețelelor sociale la începutul anilor 2010 a declanșat o criză de sănătate mintală în rândul copiilor și adolescenților. Această carte de referință explorează modul în care această „mare recablare” a afectat dezvoltarea socială, emoțională și cognitivă a unei întregi generații – și ce putem face pentru a repara situația.

O copilărie furată: un scurtmetraj informativ care explorează impactul smartphone-urilor

Acest scurtmetraj puternic, realizat de organizația de sănătate mintală Nip in the Bud, explorează impactul smartphone-urilor și al rețelelor sociale asupra stării de bine a copiilor. Prin interviuri cu experți de top, părinți și tineri, filmul conturează o imagine clară și tulburătoare a ceea ce văd copiii online și a modului în care acest lucru le afectează sănătatea mintală, relațiile și capacitatea de a se dezvolta armonios. Este un apel la conștientizare, sprijin și acțiune colectivă.

O vreme pe care n-am cunoscut-o niciodată: Scriitoarea Gen Z Freya India despre magia pierdută a copilăriei

În acest eseu evocator și profund sincer, scriitoarea din generația Z, Freya India, reflectează asupra tipului de copilărie de care copiii din ziua de azi – învăluiți în ecrane – nu mai au parte: o copilărie plină de plictiseală, imaginație, solitudine și conexiuni reale cu lumea. Ea conturează portretul unei copilării mai liniștite, mai bogate, care dispare cu repeziciune, și ne invită să ne întrebăm ce anume permitem, cu sau fără voie, să se piardă. Este un apel poetic și puternic de a ne opri pentru o clipă și a reconsidera ce au cu adevărat nevoie copiii.

Excelentul podcast al Centre for Humane Technology, găzduit de fostul expert în etică tehnologică de la Google, Tristan Harris.

Găzduit de Tristan Harris și Aza Raskin de la Center for Humane Technology, acest podcast explorează în profunzime intersecția dintre tehnologie, design și comportamentul uman. Analizează cum a devenit atenția cea mai valoroasă resursă în era digitală și ce putem face pentru a o proteja.

Adolescența: senzația globală de pe Netflix care expune misoginia adolescentină în era digitală

O dramă britanică de referință, în patru părți, care explorează urmările devastatoare ale uciderii unei adolescente de către un băiat de 13 ani. Creat de Stephen Graham și Jack Thorne, „Adolescența” este o poveste cutremurătoare, realizată impecabil din punct de vedere tehnic, care aruncă o lumină dureroasă asupra influenței corozive a smartphone-urilor, rețelelor sociale și misoginiei online asupra băieților adolescenți. Fiecare episod este filmat dintr-un singur cadru, fără întreruperi, adăugând un plus de intensitate și intimitate unui scenariu deja extrem de emoționant. Aclamată de critici și public, seria nu oferă răspunsuri ușoare, ci obligă spectatorii să confrunte realitatea maturizării într-o lume suprasaturată digital.

Portarii: Jamie Bartlett investighează ascensiunea noilor stăpâni ai informației din lumea tehnologiei

Această serie de investigații explorează cine controlează cu adevărat conținutul care ajunge la copiii noștri. De la moderatori la algoritmi, documentarul analizează cum se iau deciziile în interiorul marilor companii tech – și cum influențează acestea ceea ce văd tinerii în fiecare zi. Un context esențial pentru a înțelege lumea digitală în care trăiesc copiii de azi.

„Swiped”: documentarul de neratat care explorează impactul smartphone-urilor asupra copilăriei

În acest documentar captivant în două părți, prezentatorii Emma și Matt Willis colaborează cu Școala Stanway din Colchester pentru a explora efectele utilizării smartphone-urilor asupra comportamentului copiilor. Elevii din clasa a 8-a își predau telefoanele timp de 21 de zile, participând la un experiment social realizat în colaborare cu Universitatea din York. Programul analizează provocările și beneficiile acestui „detox digital”, punând în evidență probleme precum anxietatea, tulburările de somn și conectivitatea socială.

Cum fac companiile tech miliarde de pe urma copiilor noștri?

Vrei o explicație super rapidă despre cum fac companiile tech miliarde de pe urma copiilor noștri? Acest videoclip oficial SFC o spune clar, în mai puțin de un minut – cum funcționează modelul de afaceri, de ce este creat să îi țină dependenți pe copii (și pe noi toți) și ce putem face pentru a riposta. De ce îl recomandăm: Economia atenției poate părea un concept abstract și copleșitor, dar acest videoclip o explică într-un mod clar, simplu și ușor de pus în practică. Este resursa perfectă de distribuit altor părinți, școli sau oricui încă se întreabă „care e problema, de fapt?”.

Povești din comunitate: I-am luat fiicei noastre smartphone-ul și înflorește

Există atât de multă înțelepciune în experiențele reale ale familiilor care navighează între copilărie și smartphone-uri. Annie, o mamă din comunitatea noastră, a împărtășit ce s-a întâmplat când i-au oferit fiicei lor un smartphone – și ce s-a schimbat când i l-au luat. Suntem recunoscători pentru sinceritatea și curajul ei. Dacă te întrebi dacă este prea târziu să faci o schimbare, citește mai departe.

De ce alegerea de a amâna smartphone-ul îi oferă copilului tău superputeri „secrete”?

Pentru multe familii, principalul motiv pentru care copiii primesc un smartphone nu este că sunt pregătiți – ci pentru că toți ceilalți au unul. Frica de excludere socială este reală, mai ales în perioada de tranziție către gimnaziu, iar niciun părinte nu vrea ca al său copil să se simtă lăsat pe dinafară. Dar iată ceva ce majoritatea familiilor nu aud suficient de des: a aștepta nu înseamnă că-ți ții copilul pe loc. De fapt, s-ar putea să-i oferi un avantaj. Într-o lume în care conectarea permanentă a devenit normă, abilitatea de a rămâne prezent, de a se concentra și de a rezista tentației de a derula este pe cale să devină o superputere.

Ce fac dacă al meu copil are nevoie de un smartphone din motive medicale?

Pentru unii copii, cum ar fi cei cu diabet de tip 1 sau alergii severe, smartphone-ul este un dispozitiv medical esențial. Recunoaștem că nevoile fiecărei familii sunt diferite, iar această mișcare este despre sprijin, nu judecată. Dacă un smartphone este crucial pentru sănătatea copilului tău, ești binevenit(ă) în această mișcare – suntem aici să ajutăm fiecare familie să găsească echilibrul potrivit.

Cum ar trebui să răspund atunci când alți părinți mă contrazic sau mă presează?

Mulți părinți au întrebări sau îndoieli legate de amânarea oferirii unui smartphone – și este perfect de înțeles. De la temeri legate de presiunea grupului și excluderea socială, până la siguranță, alfabetizare digitală și menținerea conexiunii cu copilul – le-am auzit pe toate. În acest articol, analizăm 10 dintre cele mai frecvente îngrijorări ale familiilor și oferim răspunsuri practice și liniștitoare, care să te ajute să ai mai multă încredere în decizia ta.

Oare nu sunt rețelele sociale problema reală, nu telefoanele?

Smartphone-urile sunt poarta de intrare în lumea digitală, deschizând accesul către rețele sociale, algoritmi adictivi și conținut dăunător. Deși rețelele sociale sunt adesea învinuite, telefonul este cel care le oferă acestor platforme acces non-stop la copiii noștri. Amânarea momentului în care copilul primește un smartphone ajută la protejarea sănătății lui mintale și a dezvoltării emoționale, oferindu-i mai mult timp să crească în propriul ritm.

Este copilul meu pregătit pentru un smartphone? 7 întrebări pe care să ți le pui

Înțelegem – primul smartphone poate părea un moment important. Dar înainte să îl oferi copilului tău, merită să te oprești puțin și să te întrebi: Este cu adevărat pregătit pentru tot ce presupune acest pas? Nu e vorba despre a-l ține pe loc, ci despre a face o alegere informată, cu gândul la binele lui pe termen lung. Aceste întrebări te pot ajuta să decizi dacă acum e momentul potrivit – sau dacă e mai bine să mai aștepți puțin.

Să urmărești sau să nu urmărești? Dilema cu care se confruntă fiecare familie modernă.

Pe măsură ce copiii capătă tot mai multă independență, a-i urmări poate părea liniștitor. Dar acest lucru le poate afecta încrederea în sine și sentimentul de autonomie. Este vorba despre a găsi un echilibru între a-i proteja și a le oferi libertatea de care au nevoie pentru a crește.

Nu pot pur și simplu să-i dau copilului meu un vechi smartphone blocat?

Știm cum e. Ai un iPhone sau un Android vechi prin sertar și pare o soluție practică. E deja plătit, îl poți bloca cu controale parentale și îi oferă copilului o modalitate de a-ți trimite mesaje. Deci, de ce nu? Controalele parentale ajută, dar nu sunt o soluție magică – și este o pantă alunecoasă către o lume digitală din care e greu să mai faci pasul înapoi.

Care este vârsta potrivită pentru a-i oferi copilului meu un smartphone?

Una dintre cele mai mari întrebări pe care și le pun familiile în acest moment Acest ghid oferă o abordare treptată și adaptată vârstei pentru introducerea smartphone-urilor – bazată pe cercetări, recomandările experților și povești reale ale familiilor care au trecut deja prin acest proces.

Care sunt pașii pentru a transforma o școală gimnazială sau liceu într-un spațiu fără smartphone?

Implementarea unei noi politici privind smartphone-urile într-o școală gimnazială sau liceu necesită claritate, consecvență și convingerea că schimbarea este posibilă. Directorul Damian McBeath, care a condus tranziția către o zi școlară complet lipsită de telefoane la John Wallis Church of England Academy din Kent, ne-a povestit cum au reușit.

Care sunt cele mai frecvente rețineri din partea părinților? Și cum ar trebui să răspundă?

O tranziție completă spre o școală fără smartphone poate ridica multe întrebări din partea familiilor. Mulți părinți consideră smartphone-ul esențial pentru siguranță, contact sau liniște sufletească. Ca profesori, sunteți adesea pe frontul acestor preocupări.

Cum pornești inițiativa Smartphone Free Childhood în comunitatea școlii tale primare

Vrei să încurajezi schimbarea în rândul părinților din școala copilului tău, dar nu știi exact cum să începi? Acest ghid îți oferă o privire de ansamblu, pas cu pas, asupra metodei care a funcționat deja în zeci de comunități. Este un mod simplu, testat și eficient de a genera entuziasm în jurul Parent Pact – de la primele conversații până la semnarea pactului. Nu trebuie să urmezi fiecare pas la literă sau să faci totul perfect. Unele grupuri adaptează abordarea în funcție de școală, altele sar peste unele etape. E absolut în regulă. Scopul este să-i facem pe părinți să vorbească între ei, să construim un sentiment de scop comun și să formăm un grup unit care acționează împreună.

Cum pot discuta cu alți părinți despre amânarea smartphone-urilor fără să par critic?

Să crești copii în era smartphone-urilor nu e întotdeauna ușor. Fie că e vorba de discuții la școala copilului, în grupurile de WhatsApp sau în timpul unei întâlniri de joacă, subiectul poate părea sensibil – fiecare familie face lucrurile în felul ei. Dar nu trebuie să fie stânjenitor. Cu empatie și deschidere, aceste conversații pot deveni un catalizator pentru schimbare.


Timpul e prețios: mesajul-cheie care rezonează cu adolescenții

Adolescenții pot ignora avertismentele despre sănătatea mintală, dar le pasă profund de cum își folosesc – sau irosesc – timpul. Accesarea acestui aspect este una dintre cele mai eficiente metode de a schimba obiceiurile. Să vorbești cu adolescenții despre timpul petrecut pe ecrane poate părea imposibil –dar Dino Ambrosi, fondatorul Project Reboot, a descoperit ce funcționează cu adevărat: vorbește despre timp. Când tinerii înțeleg că atenția lor este vândută pentru profit, încep să se opună.
Această abordare onestă și împuternicitoare îi ajută pe adolescenți să-și regândească obiceiurile – și să-și recupereze cea mai valoroasă resursă: timpul lor.

Dacă i-am luat deja copilului un smartphone, este prea târziu?

I-ai oferit deja copilului tău un smartphone? Nu ești singur – și nu este niciodată prea târziu să faci o schimbare. Iată cum poți stabili limite, cum să resetezi obiceiurile și cum să îți sprijini copilul în construirea unei relații mai sănătoase cu tehnologia. La Smartphone Free Childhood, suntem aici să susținem părinții în fiecare etapă. Fie că stabilești limite, regândești obiceiurile sau iei în calcul o resetare completă, chiar și schimbările mici pot avea un impact mare. Împreună, putem ajuta copiii să dezvolte o relație mai sănătoasă cu telefoanele – fără rușine, fără vinovăție, doar sprijin.

Cum ar trebui să vorbesc cu copilul meu despre smartphone-uri în clasele primare?

Să vorbești cu copilul tău despre momentul potrivit pentru a avea un smartphone nu este întotdeauna ușor – mai ales pe măsură ce crește și „toți ceilalți au deja unul”. Dar o conversație potrivită, la momentul potrivit, poate face o diferență uriașă. Aceste ghiduri te vor ajuta să porți discuția cu empatie, sinceritate și încredere. Fiecare familie are o situație diferită – dar un lucru e clar: tot mai mulți părinți pun sub semnul întrebării graba către smartphone-uri. Fie că abia începi să te gândești la asta sau te confrunți zilnic cu presiunea din partea copilului, nu ești singur. Aceste ghiduri oferă soluții practice pentru a răspunde cu calm și claritate.

Cum să gestionezi petrecerile în pijamale și playdate-urile cu copii care au smartphone-uri?

Petrecerile în pijamale și playdate-urile ar trebui să însemne joacă reală, râsete și distracție – nu stres legat de ce ar putea vedea copilul tău pe telefonul altcuiva. Știm însă că e o grijă reală. Și uneori poate fi incomod să aduci subiectul în discuție. Vestea bună? Poți stabili limite fără să pari exagerat sau „dificil”.

Sunt smartphone-urile chiar atât de dăunătoare pentru copii?

Smartphone-urile fac viața mai ușoară – de la plata transportului până la păstrarea legăturii cu cei dragi. Pentru multe familii, ele par indispensabile. Și e adevărat: nu orice copil cu telefon va avea automat probleme. Așa că e firesc să ne întrebăm dacă sunt smartphone-urile chiar atât de nocive?
Hai să privim imaginea de ansamblu.

Oameni Nepăsători: perspectiva unui veteran din tehnologie asupra derivei morale din Silicon Valley

O carte importantă scrisă de o persoană cu experiență în industria tech, aceasta oferă o privire din culisele lumii Big Tech. Wynn-Williams analizează deriva morală din Silicon Valley, dezvăluind cum valorile personale și responsabilitatea socială au fost puse pe plan secund în favoarea profitului și creșterii. Este o mărturie dureroasă despre ce înseamnă să lucrezi în inima acestui sistem – și de ce a ales să se retragă. De ce o recomandăm: o perspectivă rară din interior asupra modului în care industria tech îi dezamăgește pe copiii noștri.

Care este rolul profesorilor în inițiativa „Copilărie fără smartphone”?

Profesorii și liderii școlari se află în prima linie a copilăriei. Vedeți impactul smartphone-urilor în fiecare zi – asupra concentrării, comportamentului și stării de bine. Iar când voi vorbiți, părinții ascultă. Când o școală își schimbă cultura în privința smartphone-urilor, efectele se propagă departe. Familiile se simt încurajate să amâne oferirea unui smartphone. Normele culturale încep să se schimbe în comunitate. Iar în final, copiii au mai mult timp pentru a învăța și a se dezvolta departe de algoritmi adictivi și distrageri digitale constante.

Care sunt beneficiile școlilor fără smartphone?

Școlile fără smartphone nu aduc beneficii doar elevilor, ci transformă întreaga comunitate școlară. De la rezultate academice la bunăstare și comportament, școlile care elimină smartphone-urile raportează îmbunătățiri reale – vizibile în fiecare coridor, clasă și conversație – și care se extind dincolo de porțile școlii.

Cum ar trebui să vorbesc cu copilul meu despre smartphone-uri în clasele gimnaziale?

A discuta cu copilul tău despre momentul în care să-și ia un smartphone nu este întotdeauna ușor - mai ales pe măsură ce crește și „toată lumea are unul”.

Implică-te

O Cauză, O Comunitate, Un Impact: Devino acum un ambasador al Smartphone Free Childhood (SFC) Romania! Ai convingerea că merită să protejăm copilăria în era digitală? Ești exact persoana pe care o căutăm!