La City of London Academy Southwark, directorul Mike Baxter a observat cum telefoanele inteligente furau somnul, atenția și starea de bine a elevilor săi. Așa că a luat măsuri – nu doar în școala sa, ci în tot cartierul. Acum, 18 licee lucrează împreună pentru a elimina treptat smartphone-urile, adoptând politici clare și practice care protejează procesul de învățare și încurajează familiile către obiceiuri mai sănătoase. Schimbarea a început – iar elevii o susțin.
Școala
City of London Academy Southwark este un liceu de stat finanțat public din Londra, cu 1.577 de elevi cu vârste între 11 și 18 ani.
Director: Mike Baxter
Problema
Învățare perturbată
Mike Baxter a spus că „telefoanele literalmente le fură copiilor educația”.
Privarea de somn
Lipsa de somn afecta concentrarea în clasă. „Când le cereai să-ți arate telefonul, vedeai că au stat pe TikTok toată noaptea. Am ținut o prezentare cu elevii de clasa a 7-a. I-am întrebat câți au smartphone. Apoi: ‘Câți ați fost treziți noaptea de o notificare pe telefon?’ – 50% dintre copii au ridicat mâna.”
Probleme comportamentale
Unii elevi au fost suspendați din cauza unor incidente grave, cum ar fi bătăi, care își aveau originea în conversații online (în special pe Snapchat sau alte rețele). „Copiii se comportau într-un mod care nu le era caracteristic. Anonimatul lumii online crea o realitate distorsionată despre ce e normal.”
Acțiunea
Inițiativă colectivă
Mike Baxter a adus subiectul smartphone-urilor în discuție între directorii de licee din cartierul londonez Southwark. S-a format un grup de lucru pentru elaborarea unei politici unitare de eliminare a telefoanelor mobile din timpul programului școlar, semnată de 18 din cele 20 de școli.
Noua politică
Etapa 1 – 2024
Școlile au făcut distincția între telefoane simple și smartphone-uri, aplicând politici și sancțiuni diferite:
Toate telefoanele trebuie oprite și introduse în huse speciale blocabile (Yondr).
Dacă un smartphone este văzut sau auzit, acesta este confiscat pentru o săptămână.
Dacă este confiscat un telefon simplu, acesta este returnat în aceeași zi.
Etapa 2 – din septembrie 2025
Elevii din clasa a 7-a (Year 7) nu vor mai avea voie să aducă smartphone-uri la școală, ci doar telefoane simple. Politica va fi extinsă treptat până în clasa a 9-a, într-o perioadă de 3 ani.
La anunțarea măsurii, elevii au izbucnit spontan în aplauze.
Impactul
Atitudinile elevilor se schimbă
„E prea devreme pentru a măsura impactul final, dar un lucru e clar: elevii înțeleg DE CE facem asta. Cu cât sunt mai mari, cu atât sunt mai de acord. Spun ‘Da, sora mea mai mică e groaznică cu telefonul, eram și eu la fel.’ Acum, elevii încep să înțeleagă legătura între izolarea socială și petrecerea orelor pe TikTok.”
Ce sfaturi are Mike Baxter pentru alte școli?
„Rolul nostru e să educăm tinerii. Trebuie să fim conștienți că dependența de smartphone-uri e unul dintre cele mai mari obstacole în calea dezvoltării lor ca oameni echilibrați. Mulți petrec zilnic pe telefon la fel de mult timp cât stau la școală. De aceea cred că este responsabilitatea noastră să influențăm și comportamentul de în afara școlii.”
Cel mai bun lucru pe care îl pot face școlile: să facă diferența între smartphone-uri și telefoane simple. Când aveau telefoane simple, nu exista o pandemie de sănătate mintală.
Cele 4 sfaturi ale lui Mike Baxter pentru directori:
Fii lider în această discuție. Nu aștepta ca părinții să ia inițiativa – ei își doresc ca tu să o faci.
Asumă-ți responsabilitatea. Recunoaște problema și consideră-te parte din soluție.
Fă diferența între smartphone și telefon simplu. Vei ajuta părinții să facă alegeri mai bune.
Comunică excesiv. Explică „de ce-ul” mereu și peste tot: focus grupuri, webinarii, evenimente cu părinții.
„Dacă putem da timpul înapoi în privința asta, va avea un impact mai mare decât dacă am avea un consilier pentru fiecare copil.”
Informații-cheie
Autoritate locală: London Borough of Southwark
Politică: Telefoanele se păstrează în huse blocabile. Sancțiuni mai dure pentru smartphone-uri decât pentru telefoane simple.
Implementare: Iunie 2024
Politică extinsă (Year 7): din septembrie 2025
Număr elevi: 1.577
Vârstă: 11–18 ani
Eligibili pentru mese gratuite: 52,1%
Engleza ca limbă secundară: 20,1%






