Școala Gimnazială „Aurel Rău” din Josenii Bârgăului, a devenit un exemplu de curaj și coerență într-o perioadă în care tot mai multe instituții de învățământ se confruntă cu dificultăți legate de utilizarea excesivă a telefoanelor mobile. Cu un număr de peste 400 de elevi, școala a decis să ia o măsură radicală, dar necesară: interzicerea completă a smartphone-urilor în timpul programului școlar.
Problema
În ciuda unei reguli existente care cerea elevilor să-și predea telefoanele dimineața într-o cutie, în practică, aceasta era ignorată. Elevii aduceau telefoanele în clasă, uneori le foloseau pe ascuns în timpul orelor sau în pauze, iar acest comportament a dus la:
Scăderea atenției și a performanței școlare
Dificultăți în menținerea disciplinei
Excluderea socială a elevilor fără telefon
Lipsa implicării în jocuri, conversații reale și activități creative
Presiuni legate de aparențe, like-uri și mesaje pe rețele sociale
Profesorii semnalau că tot mai mulți copii păreau deconectați de realitate, iritabili sau obosiți din cauza folosirii excesive a ecranelor până târziu în noapte.
Acțiunea
În fața acestei realități, directoarea Veronica Bălan a decis, împreună cu echipa școlii și cu acordul Consiliului de Administrație, să interzică complet aducerea telefoanelor la școală.
„Nu poți verifica zilnic 400 de telefoane. E imposibil. Copiii nu respectau regula, iar noi pierdeam timp și autoritate încercând să o impunem.” — a declarat directoarea într-un interviu pentru Edupedu.
Noua politică
Interdicție totală: Elevii nu mai au voie să aducă telefoane mobile în școală.
Regulă clară, comunicată părinților și elevilor: Școala a explicat motivele deciziei și a oferit alternative.
Excepții pentru urgențe: Elevii care au nevoie de contact cu părinții pot folosi telefonul de la educator, învățător, diriginte sau secretariat.
Suport constant din partea profesorilor: Cadrele didactice oferă activități care încurajează socializarea, jocul și exprimarea liberă.
Impactul
După doar câteva luni de la implementare, efectele sunt vizibile:
Relații sociale mai sănătoase: Elevii încep să interacționeze mai mult între ei. Se joacă, râd, povestesc în pauze.
Mai multă atenție și implicare: Profesorii observă o îmbunătățire a concentrării și participării la ore.
Reducerea presiunii sociale: Copiii nu se mai compară după telefoane, poze sau trenduri de pe TikTok.
Mai puțin stres pentru profesori și părinți: Nu mai există conflicte sau neînțelegeri privind utilizarea telefoanelor în clasă.